אהבה
והנה בחינת זיווג פנים בפנים נקרא התכללות נוקבא בדכורא כי על ידי גדלות השלם בלי שום מיעוט שהוא
גודל תשוקת ישראל אל הבורא יתברך כמו שאמרו רז”ל כל אחד ואחד מראה באצבעו ויאמר זה ה’ קוינו לו
נעשו אחדות עמו יתברך ומתכללין בו ונעשו אחדות אחד על ידי גודל ההתדבקות והתשוקה שמעוררין בעצמם
לבורא יתברך שמו וגם גודל התשוקה שמתעורר כביכול בו יתברך לדבק בכנסת ישראל על ידי גודל השגתם
כי אנחנו בני ישראל בסוד נוקבא שאנו מקבלים כל השפעות ממנו יתברך כמו שאמר הכתוב (דברים ל”ג, ד’)
תורה צוה לנו משה וגו’ אל תקרי מורשה אלא מאורסה ועל כן במתן תורה שנעשה אז בחינת זיווג פנים בפנים
נאמר (שמות י”ט, י’) לך אל העם וקדשתם וגו’ שהוא סוד הקידושין לנוקבא ונעשה אז כביכול אחדות על ידי
התכללות להקרא גם כן בשם דכר על ידי התכללות בחינת נוקבא בדכורא על ידי גודל התשוקה והאהבה אליו
יתברך בגודל השגת הדעת בלי קטנות למשל באלף אלפי אלפים הבדלות זיווג הגשמי שעל ידי החשוקה נעשו
התכללות נוקבא בדכורא שעל ידי זה בא ההולדה והיו לבשר אחד על שם התכללות ואחדות שנעשה מקודם
ברוחם שמבלעדי זאת לא היה ההולדה להיות אחר כך לבשר אחד ועל כן נקרא השרוי בלא אשה רק פלג גופא
כך בנמשל באלף אלפי
אלפים הבדלות עד אין קץ ואין תכלית באלהותו יתברך עם כנסת ישראל שכשהוא בבחינת זיווג פנים בפנים
נקרא כנסת ישראל בחינת דכר על שם התכללותה בבחינת דכר: (בראשית)
ולא כאלה חלק ה’ עמו בני ישראל שיש לנו הדעת דע את אלהי אביך ועבדהו צריך שנעלה בחינת האהבה
לאהבה העליונה כמבואר במקום אחר וכמו שאמר הבעש”ט נשמתו בגנזי מרומים ואיש אשר יקח את אחותו
וגו’ חסד הוא (ויקרא ב’, י”ז) היינו האהבה הנפולה וצריך להעלותה כמבואר במקום אחר וכן בכל המדות וזהו
ואלה הוי”ו שהוא סוד הדעת שעל ידה מעלה המדות המדות ואז הוא מוסיף על ענין ראשון שמוסיף ומרחיב
גבול הקדושה בהוצאת הניצוצות הקדושות מן הקליפה ומעלה אותן.
(מאור עיניים – תולדות)
כללא דמלתא כי כל הדברים הגשמיים והנבראים הם רק משל להבין מהם הנמשל שהיא בחי’ אלקות שבדבר
ההוא שעל ידי זה הוא מלא כל הארץ כבודו כמו שאם רוצה הרב להבין לתלמיד איזה ענין שאין אפשר
להתלמיד להשיג הדבר כי אם שישפיל לו הרב הדבר וילביש לו כפי שכלו ועל ידי זה יבין הנמשל. כן הוא
כוונת הבורא ב”ה בעולמו במה שהוטבעו מדות עליונים גם כן בדברים שפלים וחומרים כמ”ש (דברים ל’,
ט”ו) ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע כי זהו הבחירה שביד האדם להמשיך את
עצמו עם אותו המדה או למעלה או למטה ובחרת בחיים פירוש בחיות בכוונת הבורא ב”ה שבדבר ההוא כי
בהיפוך ח”ו נקרא מיתה שמוריד המדה למטה כי מאן דנחית מדרגיה קרי ביה וימת וזהו (קהלת ט’, ט’) ראה
חיים עם אשה אשר אהבת פירוש עם אותו האהבה תראה על החיות שמלובש בדבר ההוא ולא שתמשך למטה
ותשאר המדה בצמצום שם רק תדבק באהבת הבורא על ידי זה ואז תעלה המדה לשרשה שהיא בחי’ חיים:
וזהו (ויקרא כ’, יז’) ואיש אשר יקח את אחותו חסד הוא כמבואר אצלנו במקום אחר בשם הבעש”ט נבג”מ כי
האהבה העליונה בכדי שעל ידי זה יוכלו לבא לאהבת ה’ שמבעלדי זאת לא יתעורר בו מדה ההיא ועל כן אמרה
התורה ואיש אשר יקח את אחותו ונמשך למטה עם אותו המדה איך לא נתן דעתו להבין כי חסד הוא פירוש
שהוא נובלת ממדת החסד העליונה בכדי שעל ידי זה יהיה לו בנקל לבא לאהבת הבורא ב”ה ואדרבה על ידי זה
נמשך למטה ומכריח כביכול רצון וכוונת הבורא ב”ה לשנותו וד”ל ואין לך פגם גדול מזה ח”ו: