אחד הנושאים החשובים אותם מעלה הסרט הוא מושג ה”גואל”. העלילה בסרט רקומה סביב דמותו הגיבורה של “ניאו”, הנלחם כשליח האנושות ה”נאורה” כנגד התודעה שהשתלטה על העולם.
בדיאלוג עם הארכיטקט בו מנסה ניאו לעמוד על כללי המשחק ועל מהות הדמויות המשתתפות בו, כולל דמותו שלו עצמו, מספר לו הארכיטקט כי נשמתו היא נשמה כללית, המבטאת את סך כול הנשמות בתוך המטריקס אשר סירבו לקבל את כלא ההדמיה הדמיונית שהם הפיקו. כוחו מתגלה כנובע מעובדת היותו סך כל הרצונות האנושיים לשחרור ממלתעות העבדות למטריקס ולסוכניה.
בשיחה עם מורפיוס קצת אחרי שחרורו, מגלה לו מורפיוס כי נשמתו כבר הייתה פה בעולם לפני זמן רב. כבר בהופעתה הראשונית בעולם היא גילתה את יכולתה להתנגד להשקפה הכפויה המוחדרת לכל תינוק הנולד לתוך המטריקס, לשטפה ולנקותה כדי לעמוד צלולה ונקייה, ולפרוץ את גבולות הסימולציה המדומיינת. הכרה חירותית אשר הקנתה לה כוחות שמעבר לחוקי העולם הגשמי/דיגיטאלי ואפשרה לה גם לשטוף ולנקות את מוחם של נשמות נוספות בדרך להתעוררות ושחרור רוחני ופיזי מבית הכלא המנטאלי הגדול. עוד הוא סיפר לו, כי מאז, היא התגלגלה למציאות זו מספר פעמים במספר מופעים שונים כאשר בכל פעם קידמה את מהלך מלחמת השחרור העולמית.
אך היות ובכל פעם שהיא באה, היא אינה יודעת מי היא ומה הם יכולותיה, לקחו על עצמם חלק מלוחמי ציון את תפקיד החיפוש של נשמה זו בין כל הנשמות בעולם, כדי לעוררה, להדריכה בניסיונות אותם היא תצטרך לעבור, ולעזור לה לגלות את העוצמות הטמונות בה. בשל תפקידה החשוב של נשמה זו ב”גאולה” מוכנים לוחמי ציון למסור את חייהם ונפשם לגילוייה ושמירתה .
זהו כמובן עיבוד מודרני של כמיהה בת אלפי שנים להופעתו המחודשת של דמותו הנכספת של המשיח. הסרט בעצמו לא מסתיר זאת כאשר אחרי שסמית מעוור את עיניו הגשמיות של ניאו, הוא מכנה אותו “המשיח העור”.
דמותו של ה”גואל” מתחילה במשה רבינו המוגדר ע”י חכמי תורת הנסתר – ה”דעת” של כלל ישראל. מושג המקפל בתוכו את כלליותה של נשמת משיח המייצגת את מודעות העם כולו, כפי שנאמר לו :”לך רד כי שיחת עמך” – אתה לא יכול להישאר במדרגה גבוהה זו כיוון שהעם שאתה שלוחו ומיצגו נפל.
למשה מספר נסיונות המכשירים אותו לתפקיד זה כאשר הקו המנחה את כולם היא מוכנותו לוותר על עצמו למען כלל ישראל. גם משה כמו ניאו עומד בפני אפשרות לוותר על העם ה”בעייתי הזה” ולבנות ממנו עם חדש טוב יותר, אך משה , כמו ניאו, לא מוכן לשמוע על אפשרות כזו ומודיע כי אם לא יסלח לעם הוא מוכן להימחק מספרו של הבורא. הקו המנחה את דמותו הוא מסירות למען הכלל, וענווה.
שמו של ניאו, מלבד המשמעות הלטינית של שמו :”התחדשות”, ואותיות שמו המרמזות על תפקידו: גם דומות להפליא לאחד משמותיו של המשיח : ינון. ,one/neo
בשל כלליותה של נשמת משיח ובנייתה על ידי נשמות העם כולו, מנחים חכמי הנסתר את לוחמי ציון לעורר ולהתעורר ככל האפשר, היות וכל מחשבה דיבור ומעשה של כל נשמה ונשמה בכוון זה, מחזקת, מגלה ומקרבת את הופעתה המחודשת ואת הגאולה הכללית. לכל אחד יש חלק בנשמת משיח. כול אחד הוא ניאו. לכול אחד יש את החלק שרק הוא יכול לעשות בדרך לשחרור הפרטי והכללי.
כל צעירי לוחמי ציון גם היום מופנים ללימוד אינטנסיבי בשפת התוכנה מהותה וכו.. גם על חשבון לימודים המועילים יותר לחיים בתוך ה”מטריקס” כדי, כמו מורפיוס ולוחמי ציון, למצוא את אותה נשמה אחת שתוכל להעלות את כל העגלה מהבוץ בו היא תקועה כבר יובלות, לתת לה את ההכנה הנכונה לתפקיד זה, ולא לאבד אותה ללשכת עורכי הדין, לניהול חברת הי-טק, או לחדר ניתוח בבי”ח איכילוב.