השפעת הכוכבים למקרים
ב. ואולם עוד עניין אחר חוקק הבורא יתברך בכוכבים האלה, והוא, שגם כל ענייני מקרי הגשמים ומשיגיהם,
אחרי שהוכנו למעלה, יימשכו על ידיהם למטה, באותה הצורה שצריכים לקרות להם. דרך משל, החיים,
העושר, החכמה, הזרע, וכיוצא כל אלה העניינים – מוכנים למעלה בשורשים, ונעתקים למטה בענפים בצורה
הראויה על ידי הכוכבים. וזה במחלקות ידועות ובקיבוצים מיוחדים שהוחקו להם וסיבובים ידועים.
ונתפלגו ביניהם כל המקרים הקורים את הגשמים למיניהם, ונקשרו הגשמים כולם תחת שליטתם כפי סדריהם,
להתחדש בהם כפי מה שיושפע מן המערכה, לפי הקישור שיתקשר בה כל איש ואיש.
ג. והנה נשתעבדו לזה הסדר כל בני אדם גם כן, להתחדש בהם כפי מה שימשך להם מן המערכה. אמנם כבר
אפשר שתבוטל תולדת הכוכבים מכוח חזק ועליון מהם. ועל יסוד זה אמרו “אין מזל לישראל” (שבת קנו), כי
כוח גזירתו יתברך והשפעתו גובר על הכוח המוטבע בהשפעת המערכה, ותהיה התולדה לפי ההשפעה העליונה
ולא לפי השפעת המערכה.
הורוסקופ
ד. ואמנם משפטי ההשפעה הזאת של הכוכבים, גם הם מוגבלים כפי מה שגזרה החכמה העליונה היותו נאות.
וקצת מדרכיה נודעים לפי סדרי המבטים, והוא מה שמשיגים הוברי השמים. אכן לא כל אמיתת סדריה
מתגלית בזה, על כן לא ישיגו החוזים בכוכבים אלא קצת מהעניינים העתידים ולא בשלמות, וכל שכן שכבר
יש ביטול לתולדותם, כמו שביארתי. ועל זה אמרו ז”ל “מאשר” (ישעיהו מז יג) – “ולא כל אשר” (ב”ר פ”ה
ב).
(דרך ה’ חלק ב פרק ה)
חוקיות – נסים
נסים
ו. והנה הוא יתברך שמו ברצונו משנה סדרי בראשית בכל עת שירצה, ועושה נסים ונפלאות כחפצו בדברים
שונים, כמו שיגזור היותו נאות לתועלת הבריאה לפי העניין ולפי הזמן.
ומה הוא זה שאמרו ז”ל, תנאים התנה הקב”ה עם כל מעשה בראשית, לא שלא ישנה הקב”ה דבר מעתה, כי
ודאי משנה הוא בכל עת שירצה שינוי גמור. אבל העניין הוא, שבעת הבריאה הראה והודיע לכל שורשי
הנבראים עניינם ואמיתת מציאותם, והתכלית למה נבראו, ואל מה עתידים היו לסבוב בגלגוליהם, ומה יהיה
סוף עניינם. והשיגו וידעו שהכל היה הולך לתכלית הטוב האמיתי ונתרצו בדבר ושמחו בו. והוא מה שאמרו
ז”ל במדרש אגדה, “כל מעשי בראשית לדעתן נבראו”.
ואמנם כשהודיעם הקב”ה אמיתת עניינם וחוקם ואמיתת כל גלגולם, הראם כמו כן, שממה שהיה מצטרך
לשלמותם, היה שיעשו בהם אותם הנסים לישראל או לצדיקים מהם באותם הזמנים. ואמנם הדבר הזה נאמר
בשורשים העליונים, ואחר כך על פי כל זה נשתלשלו בהשתלשלות ונקבעו הדברים בגשמיות כראוי להם,
והועמדו עליהם הפקידים המחזיקים אותם בחוקם הטבעי. ובעת שרוצה הקב”ה, יגזור על הפקידים האלה
ויעמדו מתפקידם, וישתנו ממהלכם הטבעי כפי מה שתהיה עליהם הגזירה.
וכבר אפשר שהגעת הגזירה להם תהיה בדרכים שונים, פירוש: שתגיע, דרך משל, כמצוות מלך עליהם, או
כגערת מושל שזעם. כעניין שנאמר “ויגער בים סוף ויחרב” וכו’, וכיוצא בזה מן הדרכים, הכל לפי העניין
בזמנו.
(דרך ה’ – חלק ב פרק ה)