מבנה העולמות – השתלתשלות – מלאכים
ה’ משקיף על הדברים
ב. בהשקפתו יתברך, כבר ידענו שהוא, יתברך שמו, יודע כל ואין אצלו חסרון ידיעה כלל, לא בעתיד ולא
בהווה ולא בעבר, כי כל מה שהיה ויהיה כבר צפוי הוא לפניו מעולם, ולא נעלם ממנו דבר, וכל ההווה גלוי
הוא לפניו ונודע אצלו יתברך בכל בחינותיו, ולא נסתר ממנו כלל. אמנם נקרא שהוא משקיף על הדברים, מה
שהוא דן אותם וגוזר עליהם גזירות, מוגבלות בגבול הזמן שירצה החדשן בהם, ועוד נדבר מזה לפנים בעזר
ה’.
השתלשלות השפע האלוהי
ג. אך השפעתו, הוא מה שיוציא רצונו יתברך לפועל, באותו הסדר וההדרגה שהוא חפץ. והנה בהיות שסידר
בריותיו בסדר הדרגה והשתלשלות, מפני שחפץ בסדר הזה, הנה כמו שרצה בהשתלשלות זה בבחינת מציאות
הנבראים, כן רוצה בו בבחינת התמדתם ופעולותיהם בכל ענייניהם, ובסדר זה מקיימם בכל בחינותיהם
ומשפיע בהם למה שרצה בעניינם ויחסיהם. והנה הוא יתברך שמו ישפיע למלאך, והמלאך למלאך שתחתיו
במדרגה, וכן מדרגה אחר מדרגה, עד שהמלאך האחרון יפעל בגשמיות לקיים דבר או לחדש אותו כפי מה
שיצאה גזירת רצונו יתברך.
ואמנם קיום כל הווה בכל מדרגה שהיא, אינו אלא ממנו יתברך, כי הוא יתברך שמו מקיים בכוחו הנבראים
והשתלשלותם כל אחד כפי עניינו. אבל הוצאת הפעולות לגשמיות, כפי סדר הנמצאים ויחסיהם שזכרנו
למעלה, זה נעשה בהדרגה שזכרנו.
כוחות הטבע מול גזרת הגמול
ד. והנה שם האדון, ברוך הוא, בטבע כל פקיד, לעמוד על משמרתו ולקיים בגבורה מה שנמסר בידו, ולא ידחה
ממשמרתו אלא באותו הסדר שסידר האדון ברוך הוא. דרך משל, שר האילנות ישתדל ויתאמץ להחזיק
אילנותיו, ואולם בהיות הגזירה מלפניו יתברך, יחזיק שר הרוח את הרוח כפי מה שיוגזר עליו, ויידחה שר
האילנות כפי זה, ויעקרו כפי זה מאילנותיו בכוח הרוח. ויש בדברים האלה הדרגה רבה ופרטיות רב, כי יש
המלאכים פקידי הטבע הגשמי, המחזיקים כל חלקי הגשמים בחוקותיהם הטבעיים, ועליהם שרי גזירות הגמול,
המניעים מלאכי הטבע לסובב העניינים לפי הגזירות, וכמה פרטים לפרטים, כפי נפלאות סתרי הנהגתו יתברך.
ה. ואולם הוא יתברך שמו משקיף על הכל, עליונים ותחתונים, שורשים וענפיהם, ומכווין תמיד אל השלמות
הכללי, ולזה מסבב כל הבריאה. ונחלק העניין בפרטיה כפי מה שנמצא בהכנתם, אלה לדחות ואלה לקרב, אלה
לצרף ואלה לנוח, כל אחד כפי מה שראוי שיגיע לו, להקים כלל הבריאה על השלמות.
(דרך ה’ – חלק ב פרק ה)
הגלגלים והכוכבים משפיעים על העולם
א. הנה כבר ביארנו בחלק ראשון, שכל ענייני הגשמים, שורשם הוא בכוחות הנבדלים. ואמנם שם משתרשים
העניינים האלה בכל הדרכים שצריכים להשתרש, ואחר כך צריכים ליעתק ולימשך אל הגשמיות בצורה
שצריכים לימצא בו.
והנה לצורך זה הוכנו הגלגלים וכוכביהם, שבהם ובסיבוביהם נמשכים ונעתקים כל אותם העניינים שנשתרשו
ונזמנו למעלה ברוחניות אל הגשמיות פה למטה, ועומדים פה בצורה הראויה. ואמנם מנין הכוכבים
ומדרגותיהם וכל מחלקותיהם, היו כפי מה שראתה החכמה העליונה היותו צריך ונאות אל ההעתק הזה
שזכרנו.
והנה נשפע מן הכוכבים כוח הקיום אל העצמים הגשמים שתחתיהם, שעל ידיהם נעתק עניינם מבחינתו למעלה
בשורשים אל בחינתו למטה.
השפעת הכוכבים למקרים
ב. ואולם עוד עניין אחר חוקק הבורא יתברך בכוכבים האלה, והוא, שגם כל ענייני מקרי הגשמים ומשיגיהם,
אחרי שהוכנו למעלה, יימשכו על ידיהם למטה, באותה הצורה שצריכים לקרות להם. דרך משל, החיים,
העושר, החכמה, הזרע, וכיוצא כל אלה העניינים – מוכנים למעלה בשורשים, ונעתקים למטה בענפים בצורה
הראויה על ידי הכוכבים. וזה במחלקות ידועות ובקיבוצים מיוחדים שהוחקו להם וסיבובים ידועים.
ונתפלגו ביניהם כל המקרים הקורים את הגשמים למיניהם, ונקשרו הגשמים כולם תחת שליטתם כפי סדריהם,
להתחדש בהם כפי מה שיושפע מן המערכה, לפי הקישור שיתקשר בה כל איש ואיש.
ג. והנה נשתעבדו לזה הסדר כל בני אדם גם כן, להתחדש בהם כפי מה שימשך להם מן המערכה. אמנם כבר
אפשר שתבוטל תולדת הכוכבים מכוח חזק ועליון מהם. ועל יסוד זה אמרו “אין מזל לישראל” (שבת קנו), כי
כוח גזירתו יתברך והשפעתו גובר על הכוח המוטבע בהשפעת המערכה, ותהיה התולדה לפי ההשפעה העליונה
ולא לפי השפעת המערכה.
הורוסקופ
ד. ואמנם משפטי ההשפעה הזאת של הכוכבים, גם הם מוגבלים כפי מה שגזרה החכמה העליונה היותו נאות.
וקצת מדרכיה נודעים לפי סדרי המבטים, והוא מה שמשיגים הוברי השמים. אכן לא כל אמיתת סדריה
מתגלית בזה, על כן לא ישיגו החוזים בכוכבים אלא קצת מהעניינים העתידים ולא בשלמות, וכל שכן שכבר
יש ביטול לתולדותם, כמו שביארתי. ועל זה אמרו ז”ל “מאשר” (ישעיהו מז יג) – “ולא כל אשר” (ב”ר פ”ה
ב).
(דרך ה’ חלק ב פרק ה)