תת פרקים:
- תפקידו של סיפור המעטפת ויתרונותיו
- פוסט מודרניזם מתוך משקפי הקבלה
- אקזיסטנציאליזם ומקריות לעומת השגחה תכנון ותכלית
- הבעייתיות והחסרונות בסיפור המעטפת
הבעייתיות והחסרונות בסיפור המעטפת
בפתיחתו של פרק זה תיארנו את תפקידו של הסרט בהעברת המסר שיש מציאות מחוץ לבועה שבה אנו חיים. דיברנו קצת על הקושי להציג “עולמות שמעבר” לאדם שחי בתוך בועה זו של עולמו הפיזי, ושטוף ב”הסתה” של סוכני המערכת היוצרים חומת אש סביבו על מנת להשאירו “שפוט” במטריקס לנצח. לצורך שהיא יצירה אנושית, כדי שיהיה לנו קל AI כך המשילו היוצרים בסיפור העלילה עולמות רוחניים אלו ל לקבלה.
בהקבלה זו אמנם קל לנו יותר “לאכול” את העלילה ומסריה המוצפנים, אולם כמובן נוצר עוות אשר איננו מתאים להוויה האמיתית.
- כמנגנון שליטה באנושות. מטרה שהיא ביסודה שלילית, כחלק AI בסרט, המטריקס נוצר ע”י ממלחמה בין המכונות לאנושות. ההוויה האמיתית של העולם היא אמנם אשליה – עולם של שקר, “עלמא דשקרא”, אולם מטרתו היא חיובית. העולם הוא בעצם פלטפורמה של השתלמות. תוכנת אימונים (מעין זו שעובר ניאו) שבה בתוך עולם של ניגודים ושקר, האדם צריך למצוא שלמות ואמת. מסלול אימונים לבניית הנשמה שתכליתו טובה- להביא את האדם לקרבה עם המתכנת, קרבה שסופה חיבור ואחדות.
- בסרט, ההתעוררות מביאה את הנשמה לצאת מהעולם הדמיוני ומסלול הכשרתו מתבצע בחוץ. בהווייתנו גם ההתעוררות נעשית בתוך העולם, וגם מסלול ההכשרה מתקיים פה. כמובן שבסרט המלחמה היא מאד פיזית ואלימה כיוון שלפעילות כגון זו יכולים להתקשר צופי כל העולם, אמנם המלחמה האמיתית היא הרבה יותר פנימית ועדינה ונוגעת יותר לצורות התפיסה והחשיבה הבאות לידי ביטוי בהתנהגות (ראה פרק עבודת המידות).
- היות וגם המציאות מחוץ למטריקס צריכה להיות אנושית בגלל הסיבות עליהם דיברנו, נוצר מצב מוזר שבו לכאורה עולם האמת שמחוץ לאשליה, שאמור להיות נקי וטהור, עולם השמור לאלו שזיככו עצמם מהחומריות והארציות, נמצא בסרט לא כל כך שונה מהמטריקס עצמו. מעבר לעובדה שיש עוות בסיסי הנובע מהסיבה הנזכרת לעיל, כנראה נכנעו היוצרים בנקודה זו לעוד צרכי הפקה הוליוודיים, והגזימו נקודה זו ביותר בתיאור אופן חייהם ה”לא צנוע” בציון.