:תת פרקים
אהבה ככלי עבודה
מסר מוחשי מאד העולה מתוך הסרט, ובמיוחד מהסוף ה”טראגי” שלו הוא: האהבה היא אמצעי ולא מטרה. אהבה על היבטיה השונים – גם בהנאה הפיזית שבה וגם במהותה הרגשית והשכלית – היא כלי כדי לחבור אל האמת, אל השלמות אל המקור. האש של האהבה מספקת את החום הדרוש כדי לרתך חזרה את שני החלקים הניגודיים המרכיבים את מהות האדם השלם. לרתך חזרה את הנשמה.
מי שמתבלבל, שוכח ונמשך אחרי האש וההנאה שבאהבה הפיזית והרגשית, כי הוא טועה לחשוב כי יש לה מצד עצמה מהות ומטרה, נופל בפח של הסוכנים ושורף את עצמו. החכם מבין כי האישה באדום (האהבה הגשמית החלקית) היא לא אחרת מאשר הסוכן ס”מית בתחפושת- הסכנה הגדולה ביותר שיש לו בדרך לעצמו- בדרך לאמת. האישה באדום היא תוכנה, היא חלק מעולם האשליה, עולם החלומות, שמסתיר את העיקר, את התכלית. האישה באדום, שהיא עבור הגבר כל הנשים בעולם חוץ מהאחת המיוחדת לו, היא זיוף של האהבה האמיתית. בספר מאור עיניים מפורשת אמירתו של שלמה המלך בקהלת : “ראה חיים עם האשה אשר אהבת”. הוא מסביר שם כי האהבה הגשמית היא השתקפות גסה של האהבה העליונה הרוחנית. כשאדם יודע לחבר את המעשה הגשמי עם המקור הרוחני שלו, הוא גורם לירידת שפע של “חיים”, אך כשאדם מצטמצם למעשה הגשמי בלבד, ומתנתק מהמקור של החיות, הוא נשאר עם אהבה מתה. למה מתה? כיון שכל נפילה ממדרגה גבוהה למדרגה נמוכה נקרא מיתה. ולכן אומר שלמה המלך – “תראה להפוך את הקשר הזוגי לקשר המושך חיים”- ראה חיים עם האשה אשר אהבת, ולא שיהיה רק ברובד הגשמי המת.
מורפיוס מנסה ללמד זאת את ניאו. מי שיורד לתוך המטריקס חייב לשנן לעצמו ללא הרף את משימתו פן ייפול בבורות הפיתויים הדמיוניים של העולם הווירטואלי וישכח את סיבת בואו. הוא נשלח הנה כדי לעבוד.
הבנה זו של לוחמי ציון כי תכלית הגעתם הלום היא כדי לעבוד, מעמידה את כל החיים באור אחר ובפרט את חיי הזוגיות. לעומת אדם רגיל (סייפר) אשר מתייחס לבת זוגו כאל אמצעי למילוי צרכיו, מבין לוחם ציון האמיתי כי גם כאן ישנה עבודה רוחנית. אם כל העולם כולו הוא תמונת ראי המראה לאדם איפה הוא פגום כדי שיוכל לתקן (כמו שאומר הבעש”ט שמכל מקרה על האדם ללמוד משהו על עצמו), אז הקשר הזוגי הוא זכוכית מגדלת. אי אפשר להסתתר ממי שמכיר אותך באמת ואי אפשר לעשות הצגות. אתה עומד יום יום מול עצמך ורואה את החסרונות, ולפעמים זה לא נעים. לא בכדי האישה היא הניגוד של האיש. “אעשה לו עזר כנגדו” – פירוש: על האדם להבין שכדי לעזור לו להשתלם ולהשתפר נתנו לו את הראי המראה לו היכן עליו לעבוד. העזר הוא בכך שנתנו לו את ניגודו. במקום נוסף נאמר : זכה- עזר, לא זכה- כנגדו. מה הכוונה?
אם הוא זכה במובן זיכוך – מזכך את עצמו, את רצונותיו העצמיים, היא נעשית לו לעזר. אם לא מזכך את עצמו – נהפכת נגדו. במהותה הזוגיות היא כלי עבודה הדדי של זיכוך האגואיזם – והשתלמות בנתינה. במשפט דומה נוסף מופיע אותו רעיון:” איש ואשה זכו – שכינה ביניהם. לא זכו – אש אוכלתם”. אם זיככו שניהם את רצונותיהם העצמיים – את האש, נשאר מהגבר –י ומהאשה – ה, ביחד שם י-ה שזה שמה של השכינה. אם לא זיככו את עצמם – השכינה בורחת ונשאר פעמיים אש.